تبلیغات
سایت تخصصی تلاوت قرآن - کاملترین زندگینامه استاد محمد‎جواد پناهی طوسی قسمت اول + دانلود فراز تلاوتی زیبا از استاد
 
سایت تخصصی تلاوت قرآن
" ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم "
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهندس حجت حقیقی
نظرسنجی
بازدید کننده گرامی ، شما مایلید بیشتر به ارائه ی اطلاعات کدام یک از موارد زیر در وبلاگ بپردازم؟





                                                  

نام : محمد جواد

نام خانوادگی : پناهی طوسی

سن : متولد 1/1/1344 در مشهد

تحصیلات : کارشناسی
علوم قران و حدیث از دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد

شغل : کارمند بازنشسته اداره پست

تعداد فرزند : 4

اساتید :
ذكرپور ، گلشن جعفری ، محمدزاده ، مختاری

سبک تلاوت برگرفته از سبک اساتید : عبدالباسط محمد عبدالصمد  ، شعبان عبدالعزیز صیاد ، شحات محمد انور ، محمد محمود طبلاوی ، سید متولی عبدالعال علی

بقیه در ادامه مطلب....


استاد محمد جواد پناهی طوسی خادم و موذن حرم مطهر رضوی و نفر اول مسابقات بین المللی قرآن و دارنده نشان درجه 3 فرهنگ و هنر است.
ایشان از 7 سالگی با تشویق پدر و مادر خود به ویژه پدرش حجت الاسلام نصرالله پناهی ، قرائت قرآن کریم را با تقلید از نوارهای قاریان مصری شروع کرد و در جلسات آموزش قرآن شركت كرد ، سپس با گوش سپردن به تلاوت های مصری به خواندن در جلسات پرداخت و از سن 11 سالگی رسماً مدیریت برخی از جلسات آموزش قرآن را به عهده داشته است.

پناهی كه در زمان تولد به دلیل عدم درست تشخیص پزشك به دلیل طب فلج اطفال بدن خود را فلج می‌بیند با تلاش‌های بسیار زیاد خانواده فلجی در دو پای وی باقی می‌ماند و پناهی از همان خردسالی از ناحیه دو پا فلج كامل می‌شود. این نقص عضو خدشه‌ای بر همت بالای جواد پناهی وارد نمی‌كند و وی با تلاش‌های بسیار زیاد به فراگیری قرآن در زمینه قرائت می‌پردازد و پس از طی مقاطعی در مسابقات كشوری و بین‌المللی شركت می‌كند.
 وی در مسابقات بین‌المللی ایران به مقام اول دست پیدا می‌كند و باز هم با شركت در مسابقات بین‌المللی سوریه مقام اول خود را تكرار می‌كند.

وی در حال حاضر بازنشسته اداره پست هست ( از 18 سالگی مشغول بکار شد و 48 سالگی بازنشستن) و
در موسسات و ادارات و سازمانهای مختلف هم تدریس میکند و بیش از 25 سال است که موذن حرم امام رضا (ع) می باشد و در مسابقات مختلف  در سطح کشور هم داوری میکند.

دوستان چند مصاحبه هم با استاد انجام شده که با تلفیق یکدیگر اینجا براتون قرار میدم تا اطلاعات کامل و جامعی از زندگی این استاد بزرگوار داشته باشید


                               

از كجا و چگونه شروع كردید؟

از سن هفت سالگی تحت نظر پدرم در كلاس‌های آموزش قرآن كه همان مكتب خانه بود می‌رفتم از زیر نظر مرحوم عابدزاده در مدرسه جوادیه با قرآن مأنوس شدم.

روش یادگیری‌تان چگونه بود؟

در آن زمان حالت‌های یادگیری گسترده نبود. همه از روش‌های سنتی پیروی می‌كردند. ما در مدرسه‌های مذهبی درس می‌خواندیم. در مدرسه با جزئیات آشنا می‌شدیم و سپس به كلاس‌های گلشن جعفری‌كه هنوز هم پس از 50 سال در مشهد دائر است را می‌رفتیم. در این جلسات زیر نظر اساتیدی چون ذكرپور، محمدزاده، مختاری و... كار می‌كردیم. وقتی انقلاب پیروز شد من دوم راهنمایی بودم. در همان سال در مسابقات شركت كردم و مقام اول در سطح كشور را به‌دست آوردم. رشد من به طور كلی پس از انقلاب بود. در جلسات حسینیه خیاط‌های تهران شركت می‌كردم، ابتدا زیر نظر استاد حسین مختاری و پس از آن زیر نظر استاد محمدزاده دوره‌هایی را گذراندم كه از مهمترین دوران زندگی من محسوب می‌شدند.

شنیدن نوار و تقلید استادان قرائت، چه بخش‌هایی از قرائت را تقویت می‌كند؟

گوش دادن نوار بیشتر برای نغمات و الحان است؛ البته نوار كسانی مثل خلیل‌الحصری برای تقویت تجوید هم تاثیرگذار است.

تا چند سال بعد از شروع قرائت، نوار گوش دادن جذاب است؟

پایان ندارد. حتی بعضی اوقات یك نوار را 100بار گوش می‌كنند و باز هم نكته جدیدی دارد.

كلا چند دستگاه در قرائت داریم؟

هفت دستگاه داریم كه البته هر كدام چند گوشه دارد كه تنوع قرائت از تركیب این گوشه‌ها به وجود می‌آید.

این نغمات و دستگاه‌ها در موسیقی فارسی هم وجود دارد؟
خیلی از نغمات عربی ریشه در فارسی دارد. كسانی كه در بحث لحن كار كرده‌اند، دقیقا تشخیص می‌دهند كه كدام دستگاه‌های فارسی با نواهای قرآنی مطابقت دارد.

بهترین روش تقلید از اساتید مصری چیست؟

تقلید بهترین راه برای خواندن یک سبک است اکثر قراء ده های 60 و 70 و قاریان ما که در سطح بین المللی مطرح شدند به سبک تقلیدی خواندند و این تقلیدی خواندن درست است زمان بیشتری می گیرد اما قاری یک قاری زبده و پخته و آب دیده می شود تا اینکه از اول به صوت و لحن بچسبد.  ما چون معمولا استاد صوت و لحن و موسیقی در علم قرائت نداریم تا بتواند از اول با بچه ها خوب کار بکند بهتر است سبک تقلیدی کار شود، به این روش که استاد مشخصی را انتخاب کنید و یک یا دو قطعه را هم انتخاب کنید و این قطعه را در زمان بندی هی 5 یا 10 یا 15 دقیقه خوب گوش کنید آنقدر گوش دهید تا آهنگ را خوب حفظ بشوید طوری که اگر کسی قرائت شما راشنید بگوید این به سبک فلان استاد می خواند و بعد قطعات دیگری را انتخاب کنید و بعد که خوب مسلط شدید می توانید این آهنگ را در تمام آیات دیگر هم اجرا کنید. توصیه من در اینجا این است که خیلی گوش دهید .

شما در زمینه قرائت به شیوه استاد طبلاوی بسار تبحر دارید و نفر اولی هستید که در کشور به سبک این استاد قرائت می کنید اگر در این زمینه توضیحاتی دارید بفرمایید
ابتدا که در سن کودکی تلاوت قرآن را شروع کردم از استاد عبد الباسط تقلید میکردم و بعد از ان از استاد شعبان صیاد تقلید کردم و بعدتر که صِدام بم تر شد و به اصطلاح مردانه شد از استاد طبلاوی تقلید می کردم هم به خاطر حزنی که در قرائت داشتند و زیبایی قرائتشان از یک طرف و از طرفی مستمعین من هم نسبت به این سبک خیلی اظهار علاقه میکردند چون این سبک یک سبک عوام پسند است و عامه مردم آن را دوست داشتند . اینها همه باعث شد که با این سبک در کشور شناخته شوم و با این سبک در مسابقات بین المللی اول شوم.

روش تمرینی شما در گذشته و حال چگونه می باشد؟

در گذشته روش تقلیدی و گوش دادن به نوار اساتید مصری و تمرین در منزل و جلسات ، در حال حاضر هم باز به نوار تلاوت های اساتید مصری گوش میدم و در جلسات هم میخوانم


تفاوت تلاوت تحقیق و ترتیل از نظر شما چیست و آیا ترتیل مصریها را بیشتر می پسندید یا مرتلان کشورهای حاشیه خلیج فارس را؟
در قرائت ترتیل فقط سرعت زیاد تر است وگرنه تمام قواعد تجوید-صوت و لحن وقف و ابتدا مثل قرائت تحقیق به طور کامل رعایت می شود و همه قراء سبک تلاوت و ترتیل اساتید مصری را می پسندند چون در ترتیل خلیجی ها خیلی چیز ها رعایت نمی شود و مورد پسند نیست و قراء ایرانی در ترتیل هم مقلد خاص نیستند وتقریبا خیلی چیزها از خودشان است.


آیا همه قاری‌ها صدایی استثنایی دارند؟

یكی از شاخصه‌های قاری بهره‌مندی از صدای خوب است، ولی گزینه‌های زیاد دیگری هم وجود دارد.

آیا قاری خوب یعنی قاری بین‌المللی؟
نه، این را هیچ کس قبول ندارد. مسابقات بین‌المللی حالت نمادین دارد و بعضی را شاخص می‌کند. ولی شاید بسیاری از استادان و بزرگان قرآن در همین مشهد یا کشور باشند که تا به حال حتی یک بار هم در این مسابقات شرکت
نکرده اند. اما قاریان بین‌المللی چون زحمت بیشتری کشیده‌اند و در مسابقات دارای جایگاه شده اند، رتبه خاصی دارند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

تعریف یك قاری خوب از زبان شما چیست؟

به نظرم یك خواننده خوب باید با الحان و دستگاه‌های موسیقیایی مسلط باشد. هم چنین اصول و قواعد قرائت را آگاه باشد. از نظر معنوی نیز با قرآن مأنوس و یك چهره محبوب داشته باشد، به صورتی كه مردم دوستش داشته باشند. این هم بر می‌گردد به عمل به قرآن كه سبب نورانیت چهره می‌شود.
چرا همه قاری‌ها دوست دارند مثل قاری‌های قدیمی مصر باشند؟
چون قاری‌های دوره طلایی مصر، پدیده بودند.

امكان ندارد كه این دوره دوباره تكرار شود؟
بعید است. شما زندگی‌نامه عبدالباسط را بخوانید و ببینید كه چقدر از مسیحیان را با تلاوت خود، مسلمان
كرده است.

تعریف قاریان از سبك جدید در قرائت چیست؟
سبک جدید یعنی ابداع و نوآوری. بیشتر هم به حوزه لحن قرائت مربوط است. چون تجوید و وقف و ابتدا که قواعد مشخص خودش را دارد. خود قاری باید به سطحی از شناخت نواها و نغمات رسیده باشد تا نغماتی که می‌خواند، برگرفته از قاری دیگری نباشد.

خود شما به دنبال رسیدن به سبک جدیدی در قرائت نبودید؟
قاریان نسل ما خیلی وارد این وادی نشدند. الان حدود 10سال است که به دلیل رشد سطح قرائت‌ها این انگیزه به وجود آمده است.

چرا تمایل به ساختن سبک جدید ، در بین قاریان، به‌خصوص مشهدی‌ها ایجاد شد؟
یکی از دلایل ایجاد این فضا، رفت‌وآمد قاریان مصری به ایران است. علاوه بر این دیگر دوره طلایی مصر به پایان رسیده و احساس می‌شود که امروز نوبت ایرانی هاست. مرحوم ابوالعینین شعیشع بارها گفته بود که «من می‌بینم که زمانی ایرانی‌ها جای مصری‌ها را بگیرند.» واقعا هم این روز دور نیست. چون جایگزینی برای استادان مصر نیامده است. قاریان جدید مصر هم بیشتر تقلیدی می‌خوانند و سبک جدیدی از خودشان ندارند ولی ایران در حال نزدیک شدن به دوران طلایی خودش است.

اگر یك نوجوان بخواهد قاری شود، او را به سبك چه كسی ترغیب می‌كنید؟
بستگی به ذوق و استعدادش دارد. البته باید قبل از این ببینیم كه صدای نوجوان به كدام قاری شبیه است، ولی من برای نوجوان‌ها كه معمولا صدای زیر دارند، تقلید از عبدالباسط یا منشاوی را پیشنهاد می‌كنم. وقتی هم كه سنشان بیشتر شد، می‌توانند با سلیقه خودشان قاری را انتخاب كنند.

بیشتر مشهدی‌ها شحات‌خوانند، درست است؟
در بیشتر كشور این‌طوری است، ولی قبلا مصطفی اسماعیل و عبدالباسط بیشتر مقلد داشتند. ولی باحضور شحات محمد انور در ایران، این تغییر ایجاد شد.

از قاریان ایرانی کسی را صاحب سبک می‌دانید؟
آقای شاکرنژاد در قرائت خیلی چیزها از خودش دارد. این موضوع کتمان‌شدنی نیست ولی هنوز او را صاحب سبک نمی‌دانم و امیدوارم در آینده به سبک شخصی برسد. آقای صیاف زاده هم همین طور.

با خواندن كدام قاریان ایرانی یا مصری بیشتر سر ذوق می‌آیید؟
معتقدم كه خواندن هر قاری مثل بوی یك گل می‌ماند. هر قرائتی عطر و بوی خاص خودش را دارد.
*دوران طلایی قرائت ایرانی ها نزدیک است

چند ساعت از زندگی روزانه جواد پناهی به برنامه‌های قرآنی می‌گذرد؟
من چون مدرس قرآن هم هستم، ارتباط زیادی با قرآن دارم. دو جا قرآن تدریس می‌كنم و دو جلسه دارم. در روز شاید بیش از شش‌هفت ساعت از برنامه‌های من را قرآن و برنامه‌های قرآنی پر می‌كند؛ البته در ماه رمضان باز بیش از این است.

شنیدن قرآن در سبد زندگی روزمره مردم چه جایگاهی دارد؟
شاید در ماه رمضان این سبد لبریز هم بشود، ولی در ایام دیگر سال این موضوع زیاد رونقی ندارد.
متاسفانه بعضی از افراد هم با شنیدن صدای قرآن یاد مجلس ختم می افتند.یك روز داخل ماشین رادیوقرآن گوش می‌كردم. پشت یكی از چراغ‌قرمزهای خیابان ملك‌آباد، خانمی با ماشینش كنار ماشین من ایستاد. از من پرسید: «حاج آقا! كسی فوت كرده كه قرآن پخش می‌كنند؟!» گفتم كه صدای رادیوقرآن است. با تعجب پرسید: «مگر رادیوقرآن هم داریم؟!»

بهترین تلاوتی که داشتید؟ و کدام آیات قرآن بیشتر روی شما تاثیر میگذارند ؟

سوره مبارکه حشر در مسابقات بین المللی در حسینیه ارشاد ، سوره مبارکه حشر و بلد در آفریقای جنوبی در شهر کیپ تاون

آیاتی که با ربنا شروع می شوند و آیات پایانی سوره حشر...

شما كلاس‌های آموزش قرآن دارید؟

بله در یك مركز تقویت مدرس و استاد قرآن كه زیر نظر اداره ارشاد و جامعه قاریان می‌باشد، برگزار كننده كلاس‌های آموزشی قرآن هستیم.
محتوای كلاس‌های درسی چقدر نیاز سنجی شده‌است؟من به طور كلی دو نوع كلاس دارم یك نوع جلسات هفتگی در حسینیه‌ها و مساجدات و دیگری كلاس‌های آكادمیك تدریس قرآن است.

در كلاس‌های آكادمیك در سه رشته تجوید عمومی، تجوید عالی عملی و تئوری عالی تدریس می‌كنم. افرادی كه‌سر كلاس‌ها شركت می‌كنند اكثراً دارای اطلاعات بالایی هستند و اكثراً كسانی هستند كه فارغ التحصیل شده‌اند و در اماكنی كه مربوط به فعالیت‌های قرآنی است مشغول به تحصیل هستند. به نظرم محتوای كلاس‌های درسی بسیار بالا رفته‌است.

ولی یك تیم نیاز سنجی و آسیب شناسی برای بالا بردن كیفیت آموزشی ندارم. البته در مقطع كتاب‌های آموزش و پرورش یك مقداری نیاز سنجی می‌شود اما در دوره‌های دانشگاهی اصلاً چنین نظارتی وجود ندارد. اكثر كسانی كه در این دوره‌ها تدریس هم می‌كنند خودشان معلم قرآن نیستند و آموزش حرفه‌ای و آكادمیك ندیده‌اند. معلوم نیست ساعات خالی یك مدرس دیگری مثل استاد تاریخ یا جغرافی یا نقاشی و طراحی است و یا چیز دیگری است اما این  مقاطع نیز از عدم وجود یكسری مدرس متبحر و زبده نیز رنج می‌برد. تدریس و انس با قرآن در سنین پایین بسیار مهم است و ما اگر در این سنین روی نوجوان سرمایه گذاری كنیم نتیجه آن‌را در سال‌های بعدی خواهیم دید. هنوز پس از 28 سال از انقلاب درس قرآن جزو دروس اصلی ما محسوب نمی‌شود. اما زبان جزو دروس اصلی ماست قرآن تك ماده دارد اما دروس دیگر یك درس اصلی محسوب می‌شود و تك ماده ندارد. شما اگر به این نكات در سیستم آموزشی توجه كنید خواهید دید كه این یك سیستم مریض است. آیا فقط تنها درسی كه بچه‌ها ما بلد هستند بخوانند قرآن  است و هیچ كس در این درس نمره كمتر از 19 نمی‌گیرد؟ من در رشته علوم و قرآن حدیث در دانشگاه درس می‌خوانم قبل از اینكه ما وارد دانشگاه شویم واحدهای درسی  142  واحد بود اما پس از ورود ما سعی كردند كه مقداری از واحد‌های درسی را حذف كنند تا دانشجویان زودتر فارغ‌التحصیل شوند. و مجموع واحدها را به 132 واحد رساندند.

ما كلاً در این رشته 2 واحد آموزش قرآن داشتیم كه این دو واحد هم حذف شد و الان بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته قرآن و علوم و حدیث هستند كه روخوانی قرآن را بلد نیستند و این یك ضعف بزرگ برای سیستم آموزشی ما محسوب می‌شود. در حوزه علمیه هم كه چند سال است قرآن جزء دروس اصلی شده‌است. شما اگر باز هم آمار بگیرید متوجه خواهید شد كه اكثر طلبه‌های ما توانایی درست خوانی قرآن را ندارند. دراین كشور باید به این نكات توجه كرد.

اوضاع آموزش در شهر مشهد را چه‌طور می‌دانید؟ سیستم آكادمیك را بهتر می‌دانید یا محفل‌ها را؟
با وجود اینكه چند سالی است كه موسسات هم به صورت آكادمیك این كار را آغاز كرده‌اند، ولی همچنان بیشترین تاثیر را محافل دارند. تمام قاریان ما از همین جلسات رشد كرده اند.

این سیستم آموزشی چقدر مهندسی شده و منسجم است؟
متاسفانه اصلا مهندسی شده نیست.

پرورش نخبگان قرآنی در این جلسات تا چه اندازه مدنظر قرار گرفته است؟
در داخل جلسات به همت خود قاری بستگی دارد ولی جامعه قاریان قسمتی را برای این كار تعریف كرده است.

با توجه به اینکه سال هاست کار تدریس انجام مدهید به نهاد هایی که در امر تعلیم و تربیت مشغول هستند مثل آموزش و پرورش چه توصیه ای دارید ؟
یکی از بحث های اساسی ما بحث آموزش و پرورش و کلا سازمان هایی است که در مقوله آموزش جوانان مشغولند. در نظام آموزشی در بحث قرانی ایراد و کمبود بسیار است و با اینکه سی و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد هنوز نتوانسته ایم معلم و متخصص در امر قرآن ان طور که باید و شاید داشته باشیم. درس قرآن تقریبا جزء دروس اصلی اعلام نشده است و یک زنگ تفریح است. نمره درس قران به عنوان بالاترین نمره در اول کارنامه نوشته می شود بدون اینکه دانش آموز زحمتی کشیده باشد و معلم ها هم هر کدام ساعت تدریس کم می آورند درس قران را می گیرند این ها همه باعث شده بچه ها آنطور که باید با قرآن مانوس نشوند و قرآن در ذهنشان جا نگیرد و این نقص در آموزش و پرورش باید حل شود . دو سه سالی است که آموزش و پرورش تعدادی از قاریان و حافظان را به کار گرفته است ولی از همین تعداد هم بعضا در جایگاه خودشان که علم قران و روان خوانی ورو خوانی وقرائت و حفظ قران است استفاده نمی شود و این معلمان قرانی جایگاه خودشان را هنوز به دست نیاورده اند. در آموزش عالی مشکل از این هم حاد تر است.

از دوره تربیت مربی عمومی قرآن کریم که به فرمان مقام معظم رهبری و توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح کشور برگزار می شود اطلاع دارید ؟
زیاد اطلاع ندارم ولی کار خوبی است عده ای مشتاق به قرآن وارد کار شده اند ولی هنوز عمومی نشده است، باید یک نهضت قرآن آموزی در کشور اجرا شود مثل نهضت سواد آموزی، نهضت سواد آموزی خیلی رشد کرده و در زمینه ریشه کن کردن بی سوادی موفق بوده و باید نهضت قران آموزی هم به همان منوال اجرا شود .

از شاگردانتان هستند که قاری مطرحی باشند ؟

بله ، آقایان حسین عبدالله نژاد ، امید لعل اول ، علی رمضانی ، روح الله هاشمی و ...

دغدغه‌های یك استاد یا معلم قرآن چیست؟

اولین دغدغه‌ من این است كه چقدر روی شاگردان خود می‌توانیم تأثیر گذار باشیم و چقدر علم خودمان را در خدمت آموزش و انتقال به حافظان و قاریان آینده این مملكت می‌گذاریم. هر چند نباید از این نكته نیز غافل شد كه هر چه قرآن روی خود فرد تأثیر گذاشته باشد به همان نسبت هم به دیگران تأثیر خواهد گذاشت.

اخلاق قرآنی چگونه فرهنگ سازی می‌شود؟

خود خواندن و روخوانی قرآن انسان را با قرآن مأنوس می‌كند. اینكه فرد با آیات قرآنی مأنوس باشد در زندگی، اخلاق و رفتار او دارای یك ترمزدستی است.

خود خواندن قرآن بر روح و باطن وی تأثیر گذار است، همچنین یك قاری خوب برای اینكه اخلاق قرآنی را در خود درونی كند بایددر كنار روخوانی قرآنی و به دستورات و معانی آن نیز توجه و عمل كند.

توجه به دستورات قرآن یك جنبه‌ فردی است، خانواده چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

من در یك خانواده مذهبی به دنیا آمدم و پدرم هم از همان ابتدا با قرآن مأنوس بودند. اینكه فرزندی در یك خانواده قرآنی به‌دنیا بیاید یا غیر از این باشد در رشد اخلاق قرآنی كودك بسیار تأثیر گذار است. در احادیث داریم كه پدر و مادر در چگونگی شكل‌گیری اخلاق فرزندان بسیار تأثیر دارند. علاوه بر خانواده فرهنگ اجتماعی و توجهات محیط به كسی كه قرآن می‌آموزد تأثیر می‌گذارد، دانشمندان ادعا می‌كنند به ما یك كودك تحویل دهد تا به شما یك قاتل و یا یك دانشمند تحویل خواهم داد. به نظرم ابتدا خانواده سپس جامعه و در مقاطع بعدی دوستان و آشنایان تأثیر گذار هستند. البته ناگفته نماند كه در سطح تأثیرگذاری گاهی تأثیر روزنامه‌ها و مجلات و به طور كلی رسانه‌ها بسیار بیشتر از تأثیر خانواده‌است. البته رسانه‌های مكتوب تأثیر كمتری دارند چرا كه بسیار نادر به موضوع قرآن و اخلاق قرآنی می‌پردازند. و این نپرداختن یکی از دردهای بچه های قرآنی ما هم هست .

قرآن در مقایسه با رشته‌های ورزشی یا خوانندگی و موسیقی، چه میزان از دغدغه مسئولان ما را شكل می‌دهد؟
در حرف یا عمل؟ در حرف خیلی دغدغه دارند!

برای رسانه‌ها چطور؟
ماه رمضان كه می‌شود، همه یاد قرآن می‌افتند. ولی وقتی تمام می‌شود، قرآن هم فراموش می‌شود. اگر تلویزیون را در ماه رمضان با بعد از آن مقایسه كنید، موضوع دست‌تان
می‌آید.

البته به شما خوب توجه شده‌است.

نه، چهره‌ من چهره به یاد ماندنی است. اما تا به حال هیچ گاه پیش نیامده است كه رسانه‌ای بیاید و یك قاری قرآن را به عنوان الگو معرفی نمی‌كند. شاید شبكه قرآن بحث عنوانی كه دارد به این موضوع می‌پردازد. صحبت بر سر شخص من نیست. متأسفانه الگو سازی نشده‌است در عرصه رسانه‌های مكتوب كه اصلاً توجه به قاریان و فعالیت‌های قرآنی صفر است یك مناسبتی باشد و تحت آن مناسبت یك مصاحبه‌ای با یكی از قاریان انجام شود. روی قاریان ما كار نمی‌شود. بچه‌ها واقعاً كم نام هستند. من از اول پیروزی انقلاب تا به حال در تلوزیون به قرائت قرآن مشغول بوده‌‌ام و چهره‌ام در ذهن مردم نقش بسته‌است اما هنوز خیلی از قاریان ما گمنام هستند و هیچ نام و نشانی از این افراد برده نمی‌شود. این جمع كثیر برای جوانان می‌توانند الگو قرار بگیرند در غیر اینصورت ادامه این روش برای كشور ما زشت است.

اصلاً كار ما این بوده‌است كه از اول انقلاب همه امور ما به اساس دستورهای قرآن برنامه ریزی شود، ولی الان اینگونه با موضوع برخورد نمی‌شود. شما الان یك نظر سنجی میان مردم كشور به خصوص جوانان انجام دهید. سؤال مطرح كنید كه دو تن از قاریان بین‌المللی‌تان را بگویید، اگر كسی توانست نام ببرد، حالا شما سؤال كنید، 10تا از بازیكنان یك تیم دسته سوم فوتبال ایران را نام ببرید. اكثر جوانان تا شماره شناسنامه افراد را برایتان خواهند گفت. این نشان می‌دهد كه الگوسازی در این زمینه انجام شده‌است و گمنام‌ترین بازیكنان لیگ فوتبال ما الگو سازی شده‌اند. اما در بحث قرآنی از این كارها خبری نیست. دولت كار زیاد كرده‌است اما هماهنگ نبوده‌است، به گونه‌ای كه هنوز می‌تواند از یك قاری كه پس از سالها تلاش نام ایران را در مسابقات بین‌المللی قرآن كریم پرآوازه می‌كند، قدر دانی و تشكر كند. ما قاری بین‌المللی كم نداریم یك نهادها و سازمان‌هایی هم مثل خود سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه كم كار بوده است. در طول این مدت حتی یك بروشور تبلیغاتی دست مردم نداده‌است كه حداقل مردم با این افراد آشنا و یك زمینه‌‌اند ذهنی داشته باشند.  ما در سطح روزنامه‌ها چند تا رضازاده و دایی و غیره داریم كه روزانه روی این افراد مانور می‌دهند من منكر زحمات این افراد نیستم اما چرا روی قاریان و حافظان ما سرمایه گذاری نمی‌شود. از مرحوم اربابی كه استاد این فن بودند و سال گذشته مرحوم شدند یا از نفر اول بین‌المللی ایران در سال گذشته آقای فردی چقدر از ایشان استقبال شد. باید انصاف را رعایت كرد. یك فوتبال پخش می‌شود. بعد از آن ده‌ها برنامه نقد و بررسی زوایای روشن و تاریك بازی تشكیل می‌شود بعد از 20 و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز یك سیستم نیاز سنجی و آسیب شناسی منسجم برای فعالیت‌های قرآنی‌مان وجود ندارد.

این یكی از دلایل مهجوریت قرآن نیست؟

دقیقاً. متأسفانه این گریه دارد كه‌ پس از 25 سال از انقلاب اسلامی هنوز به قرآن توجه لازم نشده‌است. یك گله‌ای از صداو سیما هم دارم. چرا كه این سازمان برای ضبط برنامه‌های قرآنی تنها از مدعوین تهرانی دعوت می‌كند و دلیل می‌آورد كه ما بودجه‌‌ دعوت از استادان شهرستانی را نداریم.  برای این از استادان تهرانی اسفاده می‌كنیم!! حالا خدا كند كهاین موضوع باشد واز استادان تهرانی استفاده كنند. هنوز پس از اذان تصاویر چندین سال گذشته منصوری را پخش‌می‌كنند چون الان اذان شده است بایدیك قاری هم قرآن بخواند و نوار چند سال پیش منصوری یا امام جمعه را پخش می‌كند. و این توهین به قرآن است. آنقدر برای قرآن ارزش قائل نشده‌اند كه حداقل یك برنامه‌ جدید از این استادان ضبط كنند.

به دست آوردن رتبه بین المللی، گام چندم حرفه‌ای شدن یك قاری است؟
گام آخر است.

ولی برخلاف نظر شما برخی قاریان مشهور، این رتبه‌ها را گام اول حرفه‌ای شدن می‌دانند. در موسسه‌ها و نهادهای متولی هم می‌بینیم که فقط برای رتبه‌های بین‌المللی اعتباری قائلند. گاهی هم برای رتبه‌های کشوری، ولی مثلا رتبه استانی هیچ جایگاهی حتی در نظر خود قاریان ندارد؟
همان‌طور که گفتم، ملاک این است ولی شما ببینید کسی که تا مسابقات بین‌المللی می‌رود چقدر زحمت می‌کشد. نمی‌شود از ارزش‌های افراد بین‌المللی گذشت ولی این طور تلقی نشود که دیگران خوب نیستند. الان کسی که بتواند در مسابقات استان خودمان رتبه بیاورد، چیزی از رتبه بین‌المللی کم ندارد. چون سطح و کیفیت مسابقات استان خراسان در بعضی سال‌ها از سطح مسابقات بین‌المللی خیلی از کشورها بالاتر است.

شرایط استان‌های دیگر چطور است؟
من می‌دانم که از نظر کیفی ما همیشه جزو یکی دو استان برتر کشور در این زمینه بوده ایم. یعنی مشهد ما با 3میلیون جمعیت، قاریان و حافظانش از تهران بیشتر و باکیفیت‌تر است.البته چند تا از قاریان خوب تهران هم مشهدی هستند.
بله، سعید طوسی، حامد شاکرنژاد و مهدی صیاف‌زاده که تا چند سال پیش مشهد بودند، الان ساکن تهران هستند.

چرا برخی از قاریان فقط یك‌بار در مسابقات شركت می كنند؟

زمانی که ما شرکت می‌کردیم، قانونی وجود داشت که براساس آن، کسی که در مسابقات بین‌المللی رتبه به دست می‌آورد، تا سه سال دیگر حق شرکت در این مسابقات را نداشت. نمی‌دانم الان هم این قانون وجود دارد یا نه، ولی چون آخرین رتبه برای یک قاری، رتبه بین‌المللی است و کسب رتبه دوباره، امتیاز خاصی برای او ندارد، بیشتر قاریان بین‌المللی اشتیاقی به شرکت دوباره در مسابقات
ندارند.

ادامه دارد . . .

در سری بعد تلاوت هایی از استاد رو که تو اردبیل انجام شده برای دانلود میذارم که همه لذت ببرن اما یک قطعه از این تلاوت بسیار زیبارو براتون برای دانلود میذارم...


                                           دانلود فرازی فوق العاده از استاد پناهی با ذکر صلوات


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سوره قرآن